Svar: Baby spise selv
13. marts 2017
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og ro på :) Det lyder rigtig fint, det du fortæller :)
Din dreng skal ikke spise al sin mad selv. Og du skal stadig også give ham mos og grød og dermed mad med en ske :)
Når I spiser aftensmad, så vil det f.eks. være rigtig godt, hvis du moser kartofler og sovs med en gaffel og så giver ham det med gaffel eller ske, og ved siden af kan han så spise frikadellen i stykker og sidde med en grøntsagsbuket eller lignende i hånden... Og nogle gange vil du skulle komme frikadellen i munden på ham, andre gange spiser han selv. Ligesom han nogle gange gerne vil mades af dig og andre gange måske viser lyst til selv at forsøge sig med gaffel, ske eller fingrene. Det vigtigste lige nu er, at du bibeholder hans lyst til at spise og smage på maden og så må du prøve at finde balancen mellem at hjælpe ham og samtidig også guide ham og lade ham prøve selv...
Når du hjælper ham med gaflen, så vil det i starten være helt naturligt, at du mader ham, men stille og roligt vil han måske gribe ud efter gaflen og her kan du så prøve at give ham den i munden og vise ham, hvordan han skal gøre. Mange børn gør også det, at de ser maden på gaflen, tager maden af gaflen og putter maden i munden med fingrene - og det er helt okay, han lærer hen af vejen, at gaflen skal i munden med maden på.
Det starter altså med, at du kommer maden på gaflen og giver ham maden. Derefter rækker han måske ud efter gaflen - du kommer stadig maden på, men han fører selv gaflen til munden. Derefter begynder han så måske at ville stikke gaflen ned i maden, fordi han har set, at sådan gør du - og det hjælper du ham så med og derefter fører han så selv gaflen til munden.
Nogle gange fungerer det godt, hvis man har gang i to gafler, så du kommer maden på den ene gaffel, rækker ham den og han kommer selv gaflen i munden, imens kommer du mad på den anden gaffel, I bytter, han spiser selv og du gør den første gaffel klar igen...
Det er helt normalt, hvis han de næste par måneder ofte stadig foretrækker at spise med fingrene :) Og det er som sagt også stadig rigtig godt, at du supplerer mad i stykker med moset mad og også stadig giver ham grød :)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske